Vanaf 25 september zijn horecaondernemers verplicht om te controleren of klanten gevaccineerd, getest of eerder besmet zijn geweest. Het zorgde landelijk voor veel verontwaardiging in de horeca. In Weesp heerst er onzekerheid onder ondernemers: is het voor hen mogelijk om te controleren of niet?Tijdens de persconferentie vorige week maakte het demissionair kabinet plannen bekend dat voor toegang tot een horecazaak, bioscoop of evenement een coronatoegangsbewijs moet worden getoond. Op 25 september zal het verplichte coronatoegangsbewijs ingaan, en zal ook de anderhalvemeterregel vervallen.ControlerenKoninklijke Horeca Nederland verwacht dat de helft van de horecaondernemers niet zal gaan controleren op de toegangsbewijzen. Voornamelijk vanwege de kosten die het met zich mee zou brengen, een personeelstekort, of omdat zij niet willen handhaven.Morgen gaat enkele Weesper horecaondernemers met de burgemeester om de tafel. Zij willen graag meer duidelijkheid over de situatie, legt Nina Bruinsma van Café-Diner ‘t Weesperplein uit. Zij zit tevens ook in de organisatie van de Horeca Ondernemers Vereniging Weesp. “We willen weten of de gemeente gaat controleren en hoe ze de regel gaan controleren.” Gemeente Amsterdam gaat niet actief handhaven in de horeca op de maatregel, liet burgemeester Femke Halsema al eerder weten. “Maar het is niet duidelijk of dit ook voor Weesp zo is. De ene keer geldt een beslissing wel voor Weesp, de andere keer niet.”RegelsWie ouder is dan 13 jaar moet in de horeca, op festivals en bij evenementen, bij sportwedstrijden en in bioscopen en theaters vanaf 25 augustus een coronatoegangsbewijs laten zien. Wie ouder is dan 14 jaar moet ook een identiteitsbewijs laten zien.Een coronatoegangsbewijs is te krijgen wanneer je twee vaccinaties hebt gehad, je met het coronavirus besmet bent geweest en weer beter bent, of als je een negatieve test hebt van minder dan 24 uur oud. Met de CoronaCheck-app kunnen bezoekers zelf het toegangsbewijs op de mobiele telefoon zetten. Wie geen smartphone heeft, kan het bewijs uitprinten via de website CoronaCheck.nl.‘Als je nu al te weinig personeel hebt is het niet mogelijk om iemand bij de deur neer te zetten’Het personeelstekort maakt het voor enkele van de Weesper ondernemers lastig om actief QR-codes te controleren bij binnenkomst. “Als je nu al te weinig personeel hebt is het niet mogelijk om iemand bij de deur neer te zetten. Ik denk dat de horeca in grote lijnen allemaal dezelfde zorgen hebben. Er is een personeelstekort; bij de een hangt een flyer op de ramen, bij de ander staat er een vacature op sociale media. Er zijn weinig bedrijven die op het moment geen personeel zoeken.”“Wat ook frustratie oplevert, is dat de handhaving op de horecaondernemers wordt afgeschoven. Wat doe je als iemand zijn vaccinatiebewijs is vergeten maar wel een reservering heeft? Moet je mensen bij de deur gaan weigeren? Wat als het vaste gasten zijn? Dat vind ik lastig. Ik werk in de horeca, niet in de handhaving. Ik weet dat er onder onze vaste gasten mensen zijn die niet gevaccineerd zijn. Straks moet ik hen vertellen: ‘Sorry, voorheen waren jullie elke week welkom maar nu niet meer’. Dat wringt.”Ondernemer Daphne Schilder van Ons Backhuys deelt de zorgen van Bruinsma. Voor haar is de situatie extra ingewikkeld, omdat de lunchroom ook een bakkerij is en voor winkelend publiek andere regels gelden. “Op het moment dat mensen bij ons binnen gaan zitten om te lunchen, moeten zij een toegangsbewijs laten zien. Maar wanneer iemand naar binnen gaat om brood te halen, hoeft dat weer niet. Dat is een beetje krom.”Vrij op het terrasKlanten die op het terras zitten, hoeven geen bewijs te laten zien. Dat besloot de Tweede Kamer op donderdag. Zij gingen akkoord met de verplichting van het toegangsbewijs, maar wilden een uitzondering voor bezoekers van terrassen omdat er buiten minder kans op verspreiding van het virus is. Dat het terras niet gecontroleerd hoeft te worden, is voor Daphne Schilder een opluchting. De lunchroom is al twee weken op de maandag gesloten vanwege het personeelstekort. “Ik hoop eigenlijk dat nu de Tweede Kamer heeft besloten dat er buiten geen controles nodig zijn dat er toch misschien ook de maatregel binnen nog aangepast zal worden. Ik vind het wel een probleem dat de verantwoordelijkheid voor het handhaven nu bij de horeca wordt neergelegd in plaats van bij de overheid of gemeente. Ik snap dat er niet bij elke ingang een boa neergezet kan worden. Maar ook wij hebben niet de capaciteit om personeel bij de deur neer te zetten.”AgressieSchilder vreest de gevolgen die de maatregel op haar zaak zou kunnen hebben. Vanuit de gastvrijheid vindt ze het lastig om mensen buiten te sluiten. Maar ze is ook bang om klanten mis te lopen. “De schade die we de afgelopen tijd hebben opgelopen is niet meer in te halen, maar het zou fijn zijn als we wel kunnen blijven draaien. Ik verwacht dat er weer minder klanten zullen komen vanaf zaterdag. Ik krijg nu al vragen van vaste klanten die niet gevaccineerd zijn over de toegangsbewijzen.”‘Er worden allerlei nare opmerkingen naar ons hoofd geslingerd’De afgelopen periode heeft de lunchroom en bakkerij al veel maatregelen moeten handhaven: het dragen van mondkapjes, de registratieplicht, de anderhalvemeterregel, en een maximaal aantal klanten in de winkel. Dat werd niet door alle bezoekers gewaardeerd. “De frustratie bij mensen is soms hoog. Er worden allerlei nare opmerkingen naar ons hoofd geslingerd. Dan denk ik: ‘Wij hebben dit niet bedacht’. Wij moeten de regels alleen volgen. Daarom is de handhaving ook zo lastig. Veel horecapersoneel zijn jongeren. Wat moeten zij met al die boze of zelfs agressieve mensen aan? Dat zou hun taak niet moeten zijn. Als ze politieagent of boa hadden willen worden, dan hadden ze daar wel voor gesolliciteerd.”BekeuringPieter Kors van Café ‘t Helletje denkt dat de handhaving bij zijn café geen probleem zal zijn. “We zullen ook wel moeten, want anders krijgen we een bekeuring. Dat gaat het personeel zelf doen, ik ga niet iemand voor de deur zetten. Wanneer iemand binnenkomst zullen we vragen naar de QR-code. Ik denk dat een kwestie van een paar seconden extra werk zal zijn.”Kors verwacht dat het even wennen zal zijn, maar na een week zonder problemen te overzien zal moeten zijn. “Zodra ik van vaste gasten weet dat ze gevaccineerd zijn kan ik daar ook een uitzondering voor maken en hen niet iedere keer naar het toegangsbewijs vragen. Het vakantieseizoen is over, de meeste toeristen zijn weg, dus de komende tijd zullen we vooral vaak vaste gasten zien. Ik verwacht daar weinig problemen in.”De winter door“Het zal lastig zijn om mensen zonder toegangsbewijs te moeten weigeren, maar daar gaan we in goed overleg een oplossing voor proberen te vinden. Daar is het gesprek met de burgemeester morgen ook voor. Je wilt geen klanten verliezen. Mensen moeten het allemaal zelf weten. Ik ben gevaccineerd, en ga mij netjes aan de regels houden. Daar voorzie ik verder ook geen problemen in. Als ik mij netjes aan de regels houdt is het ook niet nodig voor de gemeente om met boa’s te handhaven.”“Ik hoop gewoon op medewerking van de gemeente hierin,” zegt Nina Bruinsma. “Iedereen begrijpt hoe moeilijk deze tijden zijn. Dan wil je daar met elkaar wat moois van kunnen maken. En als bedrijf wil je natuurlijk ook gewoon de winter doorkomen. Tot nu toe overleven de horeca in Weesp het, dus het zou fijn zijn als we ook volgend jaar zomer er nog steeds zijn en door kunnen gaan….
Bron: De Scheveninger