Blijf thuis. Was je handen. Was je handen. Was je handen. Die mantra bleef maar in het hoofd van Michelle Peters (33) rondzingen. Het is maart 2020, heel Nederland zit voor de buis gekluisterd en luistert naar premier Rutte. Het land gaat op slot. Haar werk als freelance reorganisatieconsultant staat on hold.De gedwongen rust geeft ruimte in haar hoofd en daar ontstaat het idee een zeep te ontwikkelen die laat zien of je je handen echt goed wast. Na zes weken pakt Michelle het proefmonster Seesoap samen met haar zus Sophie (31) uit Naarden uit. “Dit is zeep met een verhaal.”Natuurlijk wasten we onze handen ook voordat de premier ons zei dat te doen. Maar hoe bewust? “Nou niet. Handen wassen was iets dat je even snel doet. Maar na de persconferentie dacht ik: als dit zo belangrijk is, dan moet het toch makkelijker, leuker en beter kunnen? Je handen komen de hele dag met van alles in aanraking, hoe vaak spoel je ze af onder de kraan? Hoe kun je bewuster je handen wassen? Michelle dacht erover na en belde haar zus, want als er iemand was met wie ze kon sparren dan was het Sophie. Vertelde haar dat ze een ‘soort zeepverklikker’ wilde ontwikkelen. “Je weet wel, net als bij de tandarts. Dat je zo’n tabletje krijgt dat al je tanden rood kleurt. Als je goed poetst, worden je tanden weer wit maar vergeet je plekjes dan blijft het rood. Nou, zoiets maar dan met zeep. Vergelijk het met vingerverf”, legde Michelle haar zus uit. ‘Als we het op internet zouden delen, dan ging er misschien wel iemand anders met ons idee vandoor’Sophie zag het zitten en de zussen brainstormden via Facetime. “Want ja, leuk idee, maar hoe pak je dat aan? Moesten we ons netwerk inschakelen? Maar als we het op internet zouden delen, dan ging er misschien wel iemand anders met ons idee vandoor”. De zussen hakten de knoop door en maakten een hilarisch filmpje waarop te zien is hoe ze proberen het contrast uit te leggen met aanmaaklimonade. Het gevoel dat ze op de goede weg zaten en dat het gewoon een goed idee was zegevierde. “Sophie en ik dachten steeds maar: hygiëne gaat superbelangrijk worden. We moeten leren hoe we onze handen op de juiste manier wassen. Wist je dat 56 procent van de mensen hun duim vergeet te wassen? Doe jij het? Waarschijnlijk weet je het niet eens. Maar als je bewust je handen wast, met Seesoap dan zie je het.” Dat er tussen je vingertoppen en elleboog zo’n tien miljoen bacteriën banjeren is ook niet echt een fijne wetenschap, maar wel de realiteit. En dat je handen drogen met zo’n föhn meer bacteriën oplevert dan dat jij voordat je handen aan de warme lucht droogde eraf waste, is ook niet echt een opbeurend iets. Nee, handen wassen is nog een heel gedoe.VeganMaar een gedoe dat met Seesoap een stuk leuker wordt. Oké, Michelle en Sophie ontdekken dat hun idee zo maar eens werkelijkheid kan worden. “Het zelf maken van zeep zagen we niet zo zitten. Bovendien als het zou aanslaan moeten er grote hoeveelheden worden gemaakt. Ze gaan in zee met een Nederlandse cosmetica producent. In het Nederlandse bedrijf CSU vinden ze daarna de perfecte samenwerkingspartner om verder op te schalen die snapt wat de meiden willen: handen wassen makkelijker, leuker en beter maken. Omdat goed zorgen voor mens en milieu ook belangrijk is, is de zeep vegan, allergeenvrij, zijn er geen microplastics in gestopt en is het niet schadelijk voor het milieu. “Bijzonder was ook om na te denken over de geur en kleur. We hebben gekozen voor een frisse geur die bijna iedereen lekker vindt en voor de kleur blauw omdat deze op alle huidtype en kleuren goed zichtbaar is. Seesoap is wat dikker dan ‘normale’ vloeibare zeep omdat er klei is toegevoegd. Dat is nodig voor hechting aan de huid.” ’Ik stond helemaal te stuiteren en dacht alleen maar: ik wil het open maken. Nu!’De dag dat het proefmonster wordt opgestuurd, staat in het geheugen van Michelle geprent. De pakketbezorger belt aan en overhandigt het doosje. “Ik stond helemaal te stuiteren en dacht alleen maar: ik wil het open maken. Nu!” Het geduld van Michelle wordt op de proef gesteld, want ze moet wachten op haar zus die ze de dag erna ziet zodat ze het samen kunnen openmaken. “Laat het dicht!’ drukte Sophie me op mij hart. O, en ik was zo nieuwsgierig. Ik heb het doosje naast mijn bed gezet en ben gaan slapen en de volgende dag mocht het eindelijk open.” Sophie filmt Michelle als het pakket opent. Het unboxing-filmpje gaat viraal. “Omdat iedereen zo meeleefde met ons zeepavontuur, besloten we erover te bloggen en te vloggen. CoronaproductVoor Michelle en Sophie is zeep een middel voor de missie die ze hebben: op de juiste manier handen wassen. Het project heeft een nieuwe dimensie aan de zussenrelatie gegeven; ze hebben er inmiddels een fulltime baan aan. “Zo grappig dat het is begonnen als een coronaproduct, maar dat het ook na de corona overeind blijft staan. Want straks gaan we met z’n allen weer naar kantoor. Schudden we de hele dag handen. En nu hebben wij een op een leuke manier bijgedragen aan handen wassen makkelijker, leuker en beter te maken.” Op welke doelgroep mikken ze met de zeep? “De gedachte achter Seesoap is dat we ervoor zorgen dat we met z’n allen beter onze handen gaan wassen. Misschien hebben het we altijd wel verkeerd gedaan of minder goed. Dus kinderen zijn een belangrijke doelgroep omdat zij net als tandenpoetsen op de juiste wijze handen wassen moeten leren. Maar ook binnen de zorg, het onderwijs, MKB en recreatiemarkt wordt gekeken wat onze zeep kan betekenen….
Bron: De Scheveninger