De bijeenkomst met foto’s uit het archief van persfotograaf André Verheul (1943) ging gisteravond niet door: uitgesteld tot minder besmettelijker tijden. Voor de lezers van WeesperNieuws Extra vandaag een kleine troost: toch nog 9 foto’s uit de presentatie.Om te beginnen de foto bovenaan dit artikel.1. Waar blijft de bus? (1967)Een opvallende foto uit 1967 van een ongeluk op de Lage Klompweg. Geen mensen, geen andere auto, geen afzetting. Alleen het verstilde beeld van die bus in de sloot. Je kunt raden wat er is gebeurd, toch blijft het beeld intrigeren: zijn de passagiers op een andere bus overgestapt, wat zou de buschauffeur te vertellen hebben en waar blijft de takelwagen?Het standpunt valt op: de weg in het midden van het beeld, de bus (toch het onderwerp) ver naar links. Alsof je tegen die bus zegt: je had op die weg moeten blijven joh! De maker zegt er ruim vijftig jaar na dato dit over: “Je moet de situatie in perspectief zetten.” 2. Niks veranderd (1976)“Toen je als hond en mens op dit kruispunt nog veilig kon oversteken. Ook al was het een drukke marktdag”, schreef Verheul zelf bij deze foto. Een foto die dus op een dinsdagochtend gemaakt moet zijn. Zeg nou zelf: er is hier sinds 1976 eigenlijk niets veranderd. Morgen kun je precies dezelfde foto maken. Maar… zal die dan dezelfde sfeer van kalmte en onbekommerdheid uitstralen als dit stadstafereeltje van 45 jaar geleden? 3. De beruchte spoorwegovergang (1972)Dit stadsbeeld is volledig verdwenen: de spoorwegovergang bij de Korte Muiderweg. Berucht bij menig Weesper, want die spoorbomen gingen altijd dicht als jij eraan kwam. Aan de drukte in beide richtingen te zien, was dat net ook weer het geval.Typisch voor Verheul is dat hij de vrouw op de snorfiets centraal zet tussen al het autoverkeer: dat maakt het beeld menselijk. Zonder haar was het een saaie autofoto geweest.4. In het water gevallen (1991)Een sportfoto zonder sport. De redactie van het net gestarte WeesperNieuws had fotograaf Verheul in het najaar van 1991 naar de Weesper Tennisclub gestuurd voor een mooie foto van de finale van het clubkampioenschap. Die finale werd vanwege de regen een week uitgesteld, maar de mooie foto kwam er toch!5. Kruitfabriek Muiden ontploft (1972)Een verwoestende knal!! Op 8 december 1972 is er een ontploffing bij kruitfabriek De Krijgsman in Muiden. De droogkamer voor het kruit is volledig verwoest, andere fabrieksgebouwen zijn zwaar beschadigd en de ruiten en dakpannen van woningen in de nabijgelegen nieuwbouwwijk zijn aan gruzelementen. Er vielen twee doden en drie zwaargewonden.Sinds de oprichting in 1883 is de Muider kruitfabriek zeker 12 keer ontploft. Dat heeft aan 41 mensen het leven gekost. De laatste twee ontploffingen waren in 1983. Pas in 2004 sloot de Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabriek in Muiden. Op het terrein is nu een gloednieuwe woonwijk met de naam: De Krijgsman.6. Het juiste moment (1968)Dit beeld rijmt met de brand in de spits van de Laurentiuskerk, vijf jaar geleden. Alleen deze toren werd niet herbouwd. De schade was dan ook veel groter, want anders dan bij de Laurentiuskerk viel deze brandende torenspits wél in de kerk eronder. Deze foto is gemaakt op 3 april 1968: de dag die de geschiedenis inging als de dag van de ‘Grote brand van Weesp’. In de fabriek van Geesink aan de Nieuwstad woedde een zeer felle brand. Een straffe voorjaarsstorm joeg allerlei brandend materiaal over de stad: vliegvuur over Weesp! Zo viel deze toren ten prooi aan de vlammen. De kerk stond aan de Hoogstraat, vlakbij Achter ‘t Vosje. Er staan nu huizen.Over deze fotoAndré Verheul, in 1968 nog maar net als persfotograaf in Weesp gevestigd, herinnert zich dit nog als de dag van gisteren: “Met de camera’s van toen kon je maar één foto tegelijk nemen. Dus het kwam aan op de juiste timing. Toen de top van de toren met donderdend geraas begon te vallen, kon ik de neiging om af te drukken nog één seconde langer onderdrukken: anders was ik te vroeg geweest en had je nog niet gezien dat de toren vallende was. Maar ja, dat moet je wel durven: want als je te laat bent, heb je helemaal niks meer.”Tijdens de foto-lezing zijn nog meer foto’s van de ‘Grote brand van Weesp’ te zien. Daarover onderaan dit artikel meer info.7. Wat is er hier aan de hand? (1967)Een fascinerend tafereel op de Keverdijk. We zien burgemeester Cees Kooiman, met bril. Hij spreekt met een boer. Is het een boze boer? In dat geval is de burgemeester niet onder de indruk; best knap, gezien de forse ongelijkheid in postuur. Zo te zien staat de politieagent er ontspannen bij. Dus heel boos kan de boer niet zijn. Toch lijkt de knaap links niet helemaal op zijn gemak. Wat is hier toch aan de hand? Is dit een werkbezoek? Of is er een ongeluk gebeurd? Wie zijn die mensen op de achtergrond? (De fotograaf kan het zich niet meer heugen – dus wie het weet mag het zeggen). 8. Vliegtuigkaping SchipholAls fotojournalist joeg André Verheul niet alleen in Weesp op het nieuws. Dit is op Schiphol, waar op zondagavond 3 maart 1974 een gekaapte Vickers VC-10 van British Airways was geland. Het toestel was van Bombay op weg naar Londen, maar landde op de Zwanenburgbaan. De twee kapers lieten de passagiers en de bemanning uitstappen en staken toen het toestel in brand. Door met de laatste passagiers mee te lopen naar de gereedstaande bussen, slaagden ze er nog bijna in om ongezien weg te komen. Maar ze werden op het platform overmeesterd.9. Witte Paas (1977)Klimaatverandering, toen al? Hoe dan ook: op 10 april 1977, eerste paasdag, lag er een laag sneeuw op de auto’s op de Herengracht. Het zonnetje brak al snel door, wat fijn was voor wie een vaartocht had geboekt. De jonge schrijver is de toen 8-jarige zoon van de fotograaf: André junior.Over de presentatieDe Historische Kring Weesp organiseerde een lezing met meer dan 200 foto’s uit het archief van persfotograaf André Verheul (senior), met commentaar van zoon André junior. Deze lezing ging 18 november niet door vanwege de oplopende coronabesmettingen. De bijeenkomst is uitgesteld en staat nu gepland op 20 januari 2022 (nog steeds onder voorbehoud). Lees ook‘Digitaal kwam geen moment te vroeg…
Bron: De Scheveninger